Kysymysrunkotekniikka

Oppilaiden kanssa voidaan harjoitella kysymysten muodostamista. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi kysymysrunkoja (King, 1990). Kysymysrungot ovat puolivalmiita virkkeitä, jotka oppilas voi itse täydentää. Kingin tutkimuksessa oli valittu ajattelua monipuolisesti tukevia runkoja. Esimerkiksi ”Selitä miksi…?” kysymysrunkoa voidaan käyttää, kun halutaan oppilaiden käyttävän opittuja käsitteitä ja analysoivan prosesseja. Kingin tutkimuksessa kysymysrunkoja käytettiin myös oppilaiden välisten keskustelujen tukemiseen.

Miten kysymysrunkoja voisi käyttää opetuksessa?

  • Oppilaat käyttävät itsenäisesti esimerkiksi itsearviointivälineenä
  • Oppilaat käyttävät pareittain/ryhmittäin
    • yksi oppilas kysyy itse muotoilemansa kysymyksen (kysyjä)-> toiset yrittävät vastata kysymykseen (vastaaja(t)) -> ryhmä keskustelee aiheesta
    • Vaihdetaan välillä kysyjän ja vastaajan/vastaajien rooleja
  • Kysymysrunkoja voidaan muokata oppilasryhmän tason/oppimistavoitteiden mukaan
  • Kysymysrunkoja voidaan soveltaa esimerkiksi kestävän kehityksen opetukseen sellaisenaan tai lisätä sellaisten kysymysten määrää, jotka lisäävät haluttujen ajattelutaitojen käyttöä (esimerkiksi kokonaisuuksien ymmärtäminen)
  • Kuvia voi hyödyntää inspiroimaan oppilaita keksimään kysymyksiä valitusta aiheesta

Esimerkkejä kysymysrungoista:

  • Miten voisit käyttää…?
  • Mitä esimerkkejä…?
  • Selitä, miksi…?
  • Mitä luulet, että tapahtuu, jos…?
  • Mitä eroa on…ja…?
  • Mitä samaa on…ja…?
  • Miten voisit ratkaista…?
  • Mitä voit päätellä…?
  • Miten…vaikuttaa…?
  • Kumpi on mielestäsi parempi,…vai…?
  • Mitä hyviä ja huonoja puolia on…?
  • Oletko samaa mieltä tämän väitteen kanssa:…? Perustele vastauksesi.
  • Miten…on yhteydessä…, jota tutkimme/opiskelimme aikaisemmin?

Esimerkki kysymysrunkolomakkeesta, jota oppilaat voivat käyttää:kysymysrungot_malli

Kysymysrunkojen käyttöä voi harjoitella tai opetusta eriyttää eri tavoin. Tässä esimerkki kuvien kanssa käytetystä, eriytetystä kysymysrungosta (aiheena kasvit ja kasvikunta): kysymysrunkoja_harjoitus.

Esimerkki oppitunnista, jossa on käytetty kyseistä lomaketta:Työtapa tutkimuksellisuus ja kysymysrungot

Lähteet

Chin, C., & Osborne, J. (2010). Students` questions and discursive interaction: Their impact on argumentation during group discussions in science. Journal of Research in Science Teaching, 47(7), 883-908.

King, A. (1990). Enhancing peer interaction and learning in the classroom through reciprocal questioning. American Educational Research Journal 21(27), 664687.