Tutkimuskysymykset tutkimuksen pohjana

TAVOITE

  • harjoitella tutkimuskysymyksen muodostamista
  • käyttää omaa tutkimuskysymystä oman tutkimuksen pohjana ja vastata siihen
  • syventyä aiheeseen ”sähkö”

KOHDERYHMÄ

  • 6. luokka, fysiikka

OPPIMISKOKONAISUUDEN KULKU

Vaihe 1 (1. oppitunti):

  • orientoidutaan aiheeseen
  • tehdään omia kysymyksiä aiheesta
  • luokitellaan yhdessä kysymykset teemoiksi
  • muodostetaan ryhmiä, joilla on kaikilla oma teema

Vaihe 2 (kotitehtävä):

  • käydään läpi teemaa kirjan avulla

Vaihe 3 (2. oppitunti):

  • opitaan millainen on hyvä tutkimuskysymys
  • muodostetaan omia tutkimuskysymyksiä ennalta valituista aiheista
  • käydään läpi kunkin ryhmän tutkimuskysymykset (formatiivista vertaisarviointia ja opettajan arviointia)
  • muokataan kysymyksiä tarpeen mukaan
  • käytetään kysymyksiä omien tutkimusten pohjana

Vaihe 4 (3. oppitunti):

  • esitellään tutkimusten tulokset muille sekä vastataan alkuperäisiin sekä mahdollisiin muihin kysymyksiin

Esimerkki hyvän tutkimuskysymyksen ominaispiirteistä:

• se on hyvin muotoiltu ja kieliopillisesti oikein
• siinä kysytään vain yhtä asiaa
• kysymyksessä on syy-seuraussuhde muuttujien välillä
• kysymys on tarkka (kysytään juuri sitä mitä mitataan)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s