Kestävä kehitys -tutkimukselliset projektit

Tavoite

Työskentelyn tavoitteena oli tehdä projektityö oppilaiden itse keksimistä tutkimuskysymyksistä lähtien.

Kesto

  • 2h Kestävän kehityksen esittely ja projektiin suunnittelu
  • 7h Projektin toteutusta
  • 2h Projektitöiden esittelyä luokalle

Mikä oppiaine?

  • Ympäristötieto (kestävä kehitys)
  • Äidinkieli (tiedonhakua netistä ja kirjoista, esityksen kirjoittamista)
  • Atk (Google drive: tiedon jakamisen kertausta, diagrammien teon opettelua)

Opettajan ennakkovalmistelut

Suunnittelu, miten projekti sopii eri oppiaineiden tavoitteisiin.

Alustus

Jaana ja opettaja alustivat kirjan sekä keke-koulussa oppaan avulla, kuvia käyttäen ja oppilaiden kanssa keskustellen keke-aiheita: energia virtaa, aine kiertää, ilmastonmuutos, kulutus (kierrätys), lajien ja elinympäristöjen katoaminen ja saastuminen

Ohjeistus oppilaille

Oppilaat saivat itse keksiä tutkimuskysymyksensä opettajan määrittelemissä oppilasryhmissä. Jaana ja opettaja opastivat ryhmän ideoiden hionnassa.

Oppilaiden valitsemat aiheet ja tutkimuskysymykset

  1. Mistä saasteita tulee ja mitä ne aiheuttavat luonnolle?
  2. Mitkä Suomen eläimet ovat uhanalaisia ja mikä tekee niistä uhanalaisia?
  3. Miten metallit kiertävät kaivoksesta kierrätykseen?
  4. Miten eri materiaalit maatuvat?
  5. Mitä pullonkierrätyksessä tapahtuu?

Ryhmien projektit tarkemmin

  1. Saasteet: Pojat kehittelivät oman happosadetutkimuksen. He kastelivat kasveja etikkavedellä ja tavallisella vedellä ja seurasivat, mitä tapahtuu. Tytöillä piti olla haastattelututkimus ihmisten mielipiteistä saasteita kohtaan. Siitä piti tehdä diagrammi, mutta paperi hukkui. Koko ryhmä etsi lisäksi tietoa kirjoista ja netistä. Diagrammi oli saasteiden aiheuttamasta ilmaston lämpenemisestä.
  1. Uhanalaiset eläimet: Ryhmässä yksi oppilas etsi tietoa liito-oravasta, toinen ankeriaasta ja kolmas saimaannorpasta. Projektin johtaja etsi yleistä tietoa uhanalaisuudesta ja auttoi tarvittaessa ryhmäläisiä. Hän etsi esim. hyvän videon liito-oravasta. Diagrammi oli kuuttien ja norppien kuolleisuudesta eri kuukausina.
  1. Metallin kierrätys: Kaikki ryhmäläiset etsivät tietoa netistä ja kirjoista. Yksi ryhmänjäsen löysi hyvän videon Outokummun metallin etsinnästä ja työstöstä. Diagrammi oli Outokummusta löytyneistä metalleista.
  1. Maatuminen: Ryhmä teki tutkimuksen, jossa he kaivoivat multaan pyöränkumin palan, puuvillakankaan, alumiinifoliopalan, nokkosen lehden, palan käsipyyhepaperia sekä muovisen pyykkipojan. Oppilaat kuvasivat tutkimuksen viikon päästä ja siitä kahden viikon päästä. Tutkimus oli heistä niin mielenkiintoinen, että he jättivät laatikon vielä luokkaan tutkiakseen sitä myöhemminkin. Koko ryhmä etsi tietoa eri esineiden maatumisesta ja tarkemmin kompostin toiminnasta. Diagrammi tehtiin eri materiaalien maatumisajoista.
  2. Pullonkierrätys: Ryhmän oppilailla on ollut runsaasti poissaoloja ja siksi tutkimus ei valmistunut sovitussa ajassa.

Mikä toimi?

Projektinjohtajat joka ryhmässä oli hyvä juttu. He selvästi ottivat vastuuta koko ryhmän toiminnasta ja yrittivät jakaa työtehtäviä sekä auttaa heikoimpia ryhmäläisiä. He tekivät valittamatta isoimman osan työstä (useissa ryhmissä diagrammin teko jäi lähes kokonaan ryhmän johtajillle). He osasivat hyvin jakaa tietoa google drivessa ryhmäläisilleen ja opettajalle. Eräässä ryhmässä projektin vetäjä oikoluki tekstin ennen esitystä, toisessa projektin vetäjä viimeisteli sitä kotona, kolmannessa vetäjä luki toisen osuudet esitystilanteessa (toisen oppilaan kurkku oli kipeä ja ääni maassa).

Opettajan valitsemat eritasoisista oppilaista koostuvat ryhmät toimivat. Ryhmien työ edistyi, heikommat toivottavasti oppivat jotakin katsoessaan parempien työskentelyä ja ainakin heidän itsetuntonsa kohosi, kun he saivat olla mukana esittelemässä hienoa projektia. Ryhmäläiset olivat yleisesti tyytyväisiä ryhmiinsä ja työnjakoon ryhmissä.

Alustus kestävästä kehityksestä oli hyvä. Se sai oppilaiden itse keksimät tutkimusaiheet rajattua tietylle opettajan haluamalle opetussuunnitelman kannalta olennaiselle alueelle. Oppilaat saivat vaikuttaa työaiheisiinsa ja valitut aiheet olivat opettajalle mieleen.

Mikä tarvitsisi vielä kehittämistä

Tutkimuskysymyksen teko oli oppilaille vaikeaa. Ei siis haluttu vain aihetta, vaan kysymys, jota lähdetään tutkimaan ja johon pyritään lopuksi saamaan vastaus.

Puolivälissä tutkimusta työ jaettiin toiselle ryhmälle. Toisen ryhmän piti laittaa kysymyksiä tekstistä. Oppilaiden oli vaikea keskittyä toisten tekstiin, kun olivat vauhdissa oman tekstinsä kanssa. Lopulta saimme kuitenkin joitain kysymyksiä, jotka auttoivat ryhmiä jatkamaan esityksiään yleisön mielenkiinnon mukaan.

Ryhmien työskentelyssä meni kauan aikaa, koska atk-taidot eivät ole kaikilla kovin hyvät (ongelmia oli kadonneesta salasanasta epäonnistuneisiin tiedon tallennuksiin). Myös tiedonetsintä itsenäisesti oli monelle tehostetun tuen oppilaalle vaikeaa.

Lopussa oppilaista tuntui hankalalta miettiä alkukappaleeseen, miksi aihe oli valittu sekä loppukappaleeseen kertoa, miten työskentely oli sujunut. Oman työskentelyn ja valintojen raportoiminen vaatii siis vielä lisäharjoittelua.

Muuta pohdintaa

Opettajalta tämä vaati työtapa joustavuutta ja epävarmuuden sietoa. Oli vaikea pysyä vain ohjaajana, kun itsellä oli hurjasti hyviä ideoita, miten asiat olisi kannattanut tehdä. Yritin ohjata hienovaraisesti ryhmien omia ideoita tukien. Yritin esim. ehdotella, mistä asioista voisi etsiä lisää tietoa oman tutkimuskysymyksen ympärille.

Tällainen työtapa vaatisi toistoa. Nyt kun työtapa on tutumpi, sen voisi toteuttaa eri aihepiiristä ja se veisi varmasti vähemmän aikaa kuin tämä projekti.

Oppilaat olivat yleisesti ottaen innokkaita ja jaksoivat hyvin seurata toisten ryhmien esityksiäkin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s