Kysymykset ja kestävän kehityksen opetus

On esitetty, että kestävän kehityksen opetuksessa tulisi käyttää oppilaskeskeisiä menetelmiä (mm. Tolppanen, 2015). Oppilaiden kysymysten huomioiminen tukee monia tärkeitä kestävän kehityksen opetuksen tavoitteita. Kestävän kehityksen opetuksessa on tärkeää esimerkiksi oppia tilanteesta toiseen siirrettäviä tietoja ja taitoja. Tietojen ja taitojen siirtämisen tukena voivat toimia oppilaiden omat kysymykset. Monipuolisten ajattelutaitojen, kuten kriittisen, luovan, systeemi-, ja tulevaisuusajattelun,  käyttö, edellyttää oppilaiden aktiivista tiedon prosessointia. Kysymykset voivat olla tukena tässä prosessoinnissa.

Ajattelun tukemisessa kestävän kehityksen opetuksessa kysymysten kautta voidaan käyttää esimerkiksi seuraavanlaista kysymysrunkoa:

  • Miten…vaikuttaa ympäristöömme?
  • Miten…vaikuttaa ihmiseen?
  • Miksi…käytetään yhteiskunnan varoja?
  • Miksi…ei käytetä yhteiskunnan varoja?
  • Miksi…on ihmiselle tärkeä?
  • Miksi…on…tärkeä osa kulttuuriamme?

Kestävän kehityksen opetuksessa on myös oppiainekohtaisuutta, kuten kemiassa vihreä kemia ja elinkaariajattelu. Erityisesti rohkaiseminen oppilaita kysymään kemian tunnilla kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä, voi helpottaa oppilasta ymmärtämään kemian merkityksen myös osana kestäviä ratkaisuja tulevaisuudessa.

Kestävän kehityksen opetuksessa voidaan hyödyntää tutkimuksellista työtapaa (Juntunen, 2015). Katso esimerkki opetuskokeilusta, jossa kestävän kehityksen aihepiireistä tehtiin tutkimuksellisia projekteja.

Lähteet ja kirjallisuutta

Juntunen, M. (2015). Kestävä kehitys kemian opetuksessa -pedagogiikkaa ja oppilaiden omia tutkimuksia. Suomen luonnonsuojeluliitto.

Palmer, J.A. (1998). Environmental education of the 21st century: Theory, practice, progress and promise. 284 s. Routledge, London.

Rohweder, L. & Virtanen, A. (toim) (2008). Kohti kestävää kehitystä. Pedagoginen lähestymistapa. Opetusministeriön julkaisuja 2008:3. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2008/liitteet/opm03.pdf

Tilbury, D. & Cooke, K. (2005). A national review of environmental education and its contribution to sustainability in Australia: Frameworks for sustainability. Australian government, department of the environment and heritage & Australian research institute in education for sustainability, Canberra.

Tolppanen, S. (2015). Creating a Better World : Questions, Actions and Expectations of International Students on Sustainable Development and Its Education. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. Helsinki.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s