Yleistä arvioinnista

Uusissa opetussuunnitelmien perusteissa korostetaan monipuolista, erityisesti formatiivista arviointia. (POPS, 2014; LOPS, 2015)

Formatiivinen arviointi on:

  • säännöllistä, vuorovaikutteista oppilaan ymmärtämisen ja edistymisen arviointia oppimistarpeiden tunnistamiseksi ja opetuksen muokkaamiseksi (OECD, 2005)
  • arviointia, jota tekevät sekä opettaja että oppilaat oppimisen aikana oppimisen tukemiseksi (Bell & Cowie, 2001).

Formatiivisen arvioinnin elementtejä:

  • Koulukulttuurin kehittäminen sellaiseksi, että oppilaat rohkaistuvat keskustelemaan ja arviointityökalut on käytössä
  • Oppimistavoitteiden laatiminen ja oppilaiden edistymisen seuraaminen kohti kyseisiä tavoitteita
  • Monipuolisten opetusmenetelmien käyttö tukemaan erilaisia oppilaita
  • Palautteen antaminen oppilaiden suorituksista, ja opetuksen sopeuttaminen todettuja tarpeita vastaaviksi
  • Oppilaiden aktiivinen osallistaminen oppimisprosesseihin (OECD, 2005)

Arviointi uusissa opetussuunnitelmien perusteissa:

  • Oppimista edistävä arviointi painopisteenä
  • Arviointi vuorovaikutteista. Vertais- ja itsearviointi tärkeää.
  • Olennaisessa osassa formatiivinen arviointi, ja jatkuva palaute jossa tärkeää, että oppilaat ymmärtävät mitä on opittu, mitä tulisi oppia ja miten oppimista voisi edistää
  • Arvioinnissa keskeistä:
    • Ilmapiiri, joka on rohkaiseva, vuorovaikutteinen ja osallistava
    • Tukea oppilasta ymmärtämään omaa oppimisprosessiaan
    • Oikeudenmukaisuus, eettisyys ja monipuolisuus
    • Hyödyntää arvioinnilla saatua tietoa opetuksen suunnittelussa

Lähteet

  • Bell, B & Cowie, B. (2001). The characteristics of formative assassment in science education, Science Education, 85(5), 536-553.
  • LOPS 2015. Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. Opetushallitus.
  • OECD (2005)Formative Assessment: Improving Learning in Secondary Classrooms, OECD Publishing, Paris.
  • POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s